Årlig ettersyn og vedlikehold
I løpet av kort tid var maskinen demontert; halen ble tatt av, og maskinen satt på jekker. Dette gir innsyn til steder man vanligvis ikke får se når maskinen er i drift. Med seg hadde de en benk med både hydraulisk og elektrisk aggregat, slik at funksjon av understell og flaps kunne testes ut (både normal operasjon og nød) uten at motor går. I tillegg benyttet teamet et stereo-boroskop til å undersøke motoren. Her fremtoner selv små riper i kompressoren seg som fjell-landskap og man kan måle lengder og dybder på småskadene. På denne måten får vi en god indikasjon på motorens tilstand, foruten at man sammenligner med fjorårets målinger for å se om de utvikler seg.
Vårt verksted stilte med tre arbeidssomme karer som står opp om morgenen og jobber hele dagen lang til de går og legger seg, kun avbrutt av et og annet måltid. De er tydelig drevne i sitt arbeide, og vet nøyaktig hva de skal gjøre. Selv om de kanskje ikke er av de meste pratsomme slaget, er de tydeligvis stolte over sitt arbeide der de har ansvaret for flere L-29 og L-39 i forskjellige land. Spesielt trakk de frem Breitling-teamet , http://www.breitling-jet-team.com , som de utfører vedlikeholdet for.
På fredag den 8. August prøvefløy Terje maskinen og nå er den klar for et nytt år med operasjoner!