Antonov An-2 / LN-KGB
Eier og operatør: Eastern Warbirds of Norway
Base: Skien Flyplass - Geiteryggen
Antonov An-2 ( NATO-kallenavn: «Colt» ) er et ukrainsk, tidligere sovjetisk,
bruksfly. An-2 var opprinnelig utviklet for bruk som landbruksfly, men har
blitt brukt i en rekke roller som blant annet transportfly, ambulansefly,
passasjertransport, fallskjermtransport, angrepsfly, VIP-flyging og trenings-
fly. Ofte kalles den for russernes svar på Dakota DC-3 med tanke på de
mangfoldige bruksområdene. Prototypen fløy første gang 31. august 1947
og An-2'en ble allerede den gang sett på som gammeldags i Vesten.
Til tross for sitt gammeldagse utseende var An-2 på mange måter et svært
moderne fly for sin tid, blant annet var vingene utstyrt med slats og elektrisk drevne
dobbeltspaltede flaps. Omkring 5 000 An-2 ble produsert av Antonov. I tillegg ble omkring 1 500 produsert i Kina fra 1957 som Harbin Y-5, og fra 1960 omkring 12 000 i Polen av PZL-Mielec. An-2 er fremdeles i bruk i en rekke land over hele verden, både i militære og sivile roller. Eastern Warbirds sin Antonov er bygget av PZL-Mielec i Polen, er en 1988 model, og har VIP-interiør.
Flyet er satt i opplag pr 01.01.2024, og vil ikke bli tilgjengelig for flyging denne sesongen.
Fakta Antonov An-2:
Registrering: LN-KGB
Eier og operatør: Eastern Warbirds of Norway
Base: Skien Flyplass, Geiteryggen
Mannskap: 2 (flygere)
Passasjerer: 8
Dimensjoner og vekt:
Lengde: 12.4 m
Høyde: 4.1 m
Vingespenn øvre vinge: 18.2 m
Vingespenn nedre vinge: 14.2 m
Vingeareal: 71,52 m²
Tom vekt: 3300 kg
Maks vekt: 5500 kg
Nyttelast: 2140 kg
Motor:
Shvetsov ASh-62IR
9-sylindret kompressormatet,
luftkjølt stjernemotor,
1000 hk
Sylindervolum: 29,8 l
Kraft/masse: 140W/kg (1,83 hk/kg)
Ytelser:
Maks hastighet: 258 km/t
Cruise hastighet: 190 km/t
Steile hastighet: ~50 km/h
Rekkevidde: 845 km
Maks marsjhøyde: 4,500 m
Stigehastighet: 3,5 m/s (700 ft/min)