Russian Warbirds of Norway



Yakovlev Yak-52 / LN-HDA

Publisert: 06. aug. 2020 av Terje Traaholt

Type: Yakovlev Yak-52
Eier: Sameie innen Russian Warbirds of Norway
Operatør: Russian Warbirds of Norway
Base: Skien Flypass - Geiteryggen

Yak 52 er en military ab initio trainer designet av Yakovlev Bureau i Moskva. Bortsett fra et par prototyper, er samtlige Yak-52 bygget på lisens siden 1979 av Aerostar SA Bacau, Romania, og produksjonsnummer etter 1990 heter også Aerostar. Flytypen er fortsatt i produksjon, og en ”vestifisert” versjon er i tillegg kommet (52W). 

Flyet er fullt og helt bygget etter metrisk system, og samtlige instrumenter er også det. Dette er ikke noe problem for oss i Norge, mens amerikanske kjøpere har større problemer i forhold til km/t osv.

LN-HDA er muligens nordens fineste Yak-52. Strøken med 400hk motor (orginalt 360hk), et fantastisk bra røykanlegg, samt longe-range fueltanker. Som en kuriositet kan vi fortelle at flyet tidligere har vært eiet av gitarist, vokalist og låtskriver i Pink Floyd, David Gilmour. Faktisk så har også Tom Cruise logget en tur i flyet! 

Generell info om Yak-52
Yakovlev Yak-52 er et sovjetisk primærtreningsfly. Den fløy første gang i 1976 og blir fortsatt produsert i Romania, av Aerostar, de fikk produksjonsrettigheter etter avtale i COMECON sosialistiske handelsorganisasjon som nå er avsluttet.

Yak-52 ble opprinnelig designet som en aerobatisk trener for elever i den sovjetiske DOSAAF-treningsorganisasjonen. Organisasjonen trente både sivile og militære piloter. Siden begynnelsen av 1990-tallet og Sovjetunionens fall har mange Yak 52 blitt eksportert til vest. Av de rundt 1 800 produserte hittil flyr de fleste nå i USA, Storbritannia, New Zealand, Australia og andre vestlige land.

Yak-52 er drevet av en 360 hk, 9-sylindret stjernemotor, Vedeneyev M14P. Flyet har invertert drivstoff- og oljesystemer som tillater opp-ned flyging i så lenge som to minutter. Motoren driver en to-bladet tre- og glassfiberlaminatpropell.

Med en vekt på 1000 kg tom er Yak-52 responsiv og veldig kapabel som et akrobatikkfly. Likevel er det også lett å fly og lande. Den har blitt brukt i internasjonale akro-konkurranser opp til avansert nivå. Den er godkjent for +7 og -5 G, roller (til høyre) med 180 grader per sekund og er i stand til enhver manøver i Aresti-katalogen. Yak-52, som de fleste andre sovjetiske militære fly, ble designet for å operere i tøffe omgivelser med minimalt vedlikehold.

Et av hovedtrekkene, og et radikal avvik fra de fleste vestlige fly, er det omfattende pneumatiske systemet. Motorstart, landingshjul, flaps, bremsing og styring på bakken er alle pneumatisk aktivert. Sfæriske oppbevaringsflasker for luft, kontinuerlig etterfylt av en motordrevet kompressor, ligger bak den bakre cockpiten og innholdet vises på instrumentpanelene. Driftstrykket er mellom 10 og 50 bar, og en nødreservoir er reservert for å senke understellet hvis normalforsyningen er oppbrukt eller kompressoren svikter. I tillegg kan både hovedflasker og reserveflasker lades fra et tilkoblingspunkt på bakken med trykkluft, vanligvis fra en luftflaske av typen SCUBA. Styrings- / bremseopplegget tar spesielt litt tid å venne seg til for flygere som er vant til hydraulikk fra før, fordi flyet bruker differensialbremsing styrt av rorpedaler og en håndbetjent spak på flystikka.

Understellet er fullt opptrekkbart, men det forblir delvis synlig i uteposisjon under vingene, og gir beskyttelse hvis flyet blir tvunget til å lande med "hjul opp". En rekke "vestlige" versjoner av Yak-52 er nå produsert. Erstatningen av den eksisterende sovjetiske avionikken, montering av en tre-blads propell (Yak-52W) og konvertering til halehjul (Yak-52TD) er de viktigste modifikasjonene fra standardflyet. Det finnes også en fabrikkprodusert Yak-52TW halehjulsversjon som ser ut som en liten Yak-11.

Generelle data
Crew: 2
Lengde: 7.745 m
Vingespenn: 9.3 m
Høyde: 2.7 m 
Vingeareal: 15 m^2
Tomvekt: 1,015 kg
Max takeoff vekt: 1,305 kg
Motor: 1 Vedeneyev M-14P 9-cylinder radial engine, 266 kW (360 hk)

Ytelser
Max hastighet: 419 km/t (450 km/t with all AD's) (226 knop)
Cruise hastighet (høy): 272 km/t (147 knop)
Cruise hastighet (normal): 237 km/t (128 knop)
Steilehastighet: 111 km/t (60 knop)
Rekkevidde: 510 km 275 nm som standard eller 1000+ km med long-range fueltanker 
Høyeste cruisehøyde: 4000 m (13123 fot)
Stigehastighet: 7 m/s (1400 fot/mn)


Yakovlev Yak-52 LN-HDA

← Tilbake



Russian Warbirds of Norway
Besøksadresse: Flyplassveien 115 - Skien
E-post: post@warbird.no
Telefon: 901 78 555
Org. nr: 986 715 290

Følg oss på Facebook og Instagram:

 

Tekst og bilder © Russian Warbirds of Norway 2010 - 2020
Site Powered by Sniggabo CMS v. 3.33