RWON fakta
Russian Warbirds of Norway er en ideell forening stiftet av flygere og eiere av tidligere USSR maskiner som i dag opereres i Norge. RWoN tilbyr display på en rekke Airshows hvert år i tillegg til å tilby medlemmer flyturer i foreningens fly.
Legg igjen en hilsen
   Jagerpilot for en dag var en helt fantastisk opplevelse... Tusen takk til Terje Traaholt og Russian Warbirds! Dette kan jeg virkelig anbefale! :-) Vet ikke om det var KJJ eller ADA som var over Lifjell i ettermiddag, men mine volleyball-venner sender hilsen for fin oppvisning :-) Takker for en fantastisk tur og et virkelig minne for livet den 26 juli 2014 i form av L-29 Viper. En utrolig flott 60 års presang og et kvantesprang i forhold til min tidligere erfaring med Blanik.
Legg inn hilsen »
Besøk oss her

Flyplassveien 121,
Skien vis à vis Grenland flyklubb
Tlf: 901 78 555

Se kart her »
RWON støtter:
Antonov AN-2 / LN-KGB

Type: Antonov AN-2
Eier: Sameie innen Russian Warbirds of Norway
Operatør: Russian Warbirds of Norway
Base: Skien lufthavn/Geiteryggen

Antonov An-2 ( NATO-kallenavn: «Colt» ) er et ukrainsk, tidligere sovjetisk,

bruksfly. An-2 var opprinnelig utviklet for bruk som landbruksfly, men har

blitt brukt i en rekke roller som blant annet transportfly, ambulansefly,

passasjertransport, fallskjermtransport, angrepsfly, VIP-flyging og trenings-

fly. Ofte kalles den for russernes svar på Dakota DC-3 med tanke på de

Mangfoldige bruksområdene. Prototypen fløy første gang 31. august 1947

og An-2'en ble allerede den gang sett på som gammeldags i Vesten.

 

Til tross for sitt gammeldagse utseende var An-2 på mange måter et svært

moderne fly for sin tid, blant annet var vingene utstyrt med slats og elektrisk drevne

dobbeltspaltede flaps. Omkring 5 000 An-2 ble produsert av Antonov. I tillegg ble omkring 1 500 produsert i Kina fra 1957 som Harbin Y-5, og fra 1960 omkring 12 000 i Polen av PZL-Mielec. An-2 er fremdeles i bruk i en rekke land over hele verden, både i militære og sivile roller. Russian Warbirds sin Antonov er bygget av PZL-Mielec i Polen, er en 1988 model, og har VIP-interiør. Flyet har fått registreringsbokstavene LN-KGB. Litt humoristisk og selvsagt ikke tilfeldig!

Gjennom Russian Warbirds har man mulighet til å bli med på medlemsflyging gjennom et støttemedlemskap. Støttemedlemskapet inngår i kostnaden på selve turen.


Fakta Antonov An-2:

Registrering: LN-KGB
Operatør: Russian Warbirds

Base: Skien, Geiteryggen
Mannskap: 2 (flygere)

Passasjerer: 8


Dimensjoner og vekt:

Lengde: 12.4 m

Høyde: 4.1 m

Vingespenn øvre vinge: 18.2 m

Vingespenn nedre vinge: 14.2 m

Vingeareal: 71,52 m²
Tom vekt: 3300 kg

Maks vekt: 5500 kg

Nyttelast: 2140 kg


Motor:

Shvetsov ASh-62IR

9-sylindret kompressormatet,

luftkjølt stjernemotor,

1000 hk

Sylindervolum: 29,8 l
Kraft/masse: 140W/kg (1,83 hk/kg)


Ytelser:

Maks hastighet: 258 km/t

Cruise hastighet: 190 km/t

Steile hastighet: ~50 km/h

Rekkevidde: 845 km

Maks marsjhøyde: 4,500 m

Stigehastighet: 3,5 m/s (700 ft/min)


Antonov AN-2 | 31 bilder

Facebook Twitter Epost


Bli støttemedlem
Som støttemedlem i Russian Warbirds of Norway er du med på å bidra til å holde foreningens fly på vingene.

Gjenreising.no

Etter storbrannen som rammet RWON i september 2016 ble det opprettet en egen nettsiden. På denne siden kan du lese om veien tilbake etter brannen, samt støtte oss i oppbyggingsarbeidet.

Medlemsflyging
- Jagerpilot for en dag!
- Historisk dobbeldekker!
- Akrobatikkflyging!

Hos RWON har du mulighet til å få bli med i en rekke forskjellige historiske fly.
 
Kommende airshows
Været i Skien
tirsdag
Skyet, 9 °C
Svak vind, 1.8 m/s fra Nordvest.
0 mm nedbør.
Skyet

onsdag
Skyet, 4 °C
Flau vind, 1.1 m/s fra Nordvest.
0 mm nedbør.
Skyet
Flydagen i Skien
Lørdag 13. august 2016 ble siste Flydagen på Geiteryggen arrangert.

Vi kommer tilbake med nærmere info om når neste flydag vil bli arrangert.