RWON fakta
Russian Warbirds of Norway er en ideell forening stiftet av flygere og eiere av tidligere USSR maskiner som i dag opereres i Norge. RWoN tilbyr display på en rekke Airshows hvert år i tillegg til å tilby medlemmer flyturer i foreningens fly.
Legg igjen en hilsen
   Hei Terje og dere alle på Russian Warbirds.Ser at dere henter inn en ny L-29 i dag. Endelig en opptur etter brannen i fjor høst.Nå blir det sikkert mange jager pilot for en dag turer.Glemmer ikke turen med deg 2013.Er og anbefale på det sterkeste. Ha fotsatt en fin sommer.Mvh Yngve. Jagerpilot for en dag var en helt fantastisk opplevelse... Tusen takk til Terje Traaholt og Russian Warbirds! Dette kan jeg virkelig anbefale! :-) Vet ikke om det var KJJ eller ADA som var over Lifjell i ettermiddag, men mine volleyball-venner sender hilsen for fin oppvisning :-)
Legg inn hilsen »
Besøk oss her

Flyplassveien 115
Tlf: 901 78 555

Se kart her »
RWON støtter:
Vi prøver å få AN-2 klart til Flydagen

Sist onsdag kom som kjent foreningens nye Antonov AN-2 til Skien Lufthavn, Geiteryggen. Flyet ble kjøpt fra Sverige med registreringen LY-AKB. Foreløpig har flyet stått stille siden ankomst, men det jobbes med å få flygere klare til å kunne fly display med denne store fuglen allerede på flydagen på Geiteryggen lørdag 20. august. Mer info om dette vil la seg gjøre kommer i tiden fremover.

Litt fakta om AN-2

Antonov An-2 ( NATO-kallenavn: «Colt» ) er et ukrainsk, tidligere sovjetisk, bruksfly. An-2 var opprinnelig utviklet for bruk som landbruksfly, men har blitt brukt i en rekke roller som blant annet transportfly, ambulansefly og treningsfly. Prototypen fløy første gang 31. august 1947, og biplanet An-2 ble sett på som arkaisk i Vesten. Men til tross for sitt gammeldagse utseende var An-2 på mange måter et svært moderne fly for sin tid, blant annet var vingene utstyrt med slats og elektrisk drevne dobbeltspaltede flaps.
Omkring 5 000 An-2 ble produsert av Antonov. I tillegg ble omkring 1 500 produsert i Kina fra 1957 som Harbin Y-5, og fra 1960 omkring 12 000 i Polen av PZL-Mielec. An-2 er fremdeles i bruk i en rekke land over hele verden, både i militære og sivile roller.

Specifications An-2
General characteristics
Crew: 1-2
Capacity: 12 passengers
Length: 12.4 m (40 ft 8 in)
Wingspan:
Upper wing: 18.2 m (59 ft 8 in)
Lower wing: 14.2 m (46 ft 9 in)
Height: 4.1 m (13 ft)
Wing area: 71.52 m² (769.8 ft²)
Empty weight: 3,300 kg (7,300 lb)
Loaded weight: 5,500 kg (12,000 lb)
Useful load: 2,140 kg (4,700 lb)
Powerplant: 1 × Shvetsov ASh-62IR 9-cylinder supercharged radial engine, 750 kW (1,000 hp)
Performance
Maximum speed: 258 km/h (139 kn, 160 mph)
Cruise speed: 190 km/h (100 kn, 120 mph)
Stall speed: ~50 km/h (26 knots, 30 mph)
Range: 845 km (456 nmi, 525 mi)
Service ceiling: 4,500 m (14,750 ft)
Rate of climb: 3.5 m/s (700 ft/min)
Power/mass: 140 W/kg (0.83 hp/lb)


AN-2 på Geiteryggen | 4 bilder

Facebook Twitter Epost


 Legg inn en ny kommentar

Navn:  *
Kommentar:  *
Kode:  *
 

 Kommentarer (2)

Frode Myrvang - lagt inn 2011-08-13 12:18:16 #2
Gleder meg til å se det i lufta igjen. Så det over Olavsberget da det kom. Vil det bare bli brukt til display og liknende eller vil flyet bli brukt mer aktivt? F. eks rundflyving?

Terje - lagt inn 2011-08-11 23:05:45 #1
Alt er på plass før flydagen. Såfremt værgudene er med oss vil vi få se flyet i action denne dagen!

Medlemsflyging
- Jagerpilot for en dag!
- Historisk dobbeldekker!
- Akrobatikkflyging!

Hos RWON har du mulighet til å få bli med i en rekke forskjellige historiske fly.
 
Neste aktiviteter
Bli støttemedlem
Som støttemedlem i Russian Warbirds of Norway er du med på å bidra til å holde foreningens fly på vingene.

Gjenreising.no

Etter storbrannen som rammet RWON i september 2016 ble det opprettet en egen nettsiden. På denne siden kan du lese om veien tilbake etter brannen, samt støtte oss i oppbyggingsarbeidet.

Været i Skien
tirsdag
Skyet, 14 °C
Svak vind, 3.3 m/s fra Øst-nordøst.
0.5 mm nedbør.
Skyet

onsdag
Lett regn, 14 °C
Svak vind, 3.2 m/s fra Øst-nordøst.
0.5 mm nedbør.
Lett regn
Flydag Geiteryggen
Lørdag 13. august 2016 ble siste Flydagen på Geiteryggen arrangert.

Vi kommer tilbake med nærmere info om når neste flydag vil bli arrangert.