RWON fakta
Russian Warbirds of Norway er en ideell forening stiftet av flygere og eiere av tidligere USSR maskiner som i dag opereres i Norge. RWoN tilbyr display på en rekke Airshows hvert år i tillegg til å tilby medlemmer flyturer i foreningens fly.
Legg igjen en hilsen
   Jagerpilot for en dag var en helt fantastisk opplevelse... Tusen takk til Terje Traaholt og Russian Warbirds! Dette kan jeg virkelig anbefale! :-) Vet ikke om det var KJJ eller ADA som var over Lifjell i ettermiddag, men mine volleyball-venner sender hilsen for fin oppvisning :-) Takker for en fantastisk tur og et virkelig minne for livet den 26 juli 2014 i form av L-29 Viper. En utrolig flott 60 års presang og et kvantesprang i forhold til min tidligere erfaring med Blanik.
Legg inn hilsen »
Besøk oss her

Flyplassveien 121,
Skien vis à vis Grenland flyklubb
Tlf: 901 78 555

Se kart her »
RWON støtter:
Vi prøver å få AN-2 klart til Flydagen

Sist onsdag kom som kjent foreningens nye Antonov AN-2 til Skien Lufthavn, Geiteryggen. Flyet ble kjøpt fra Sverige med registreringen LY-AKB. Foreløpig har flyet stått stille siden ankomst, men det jobbes med å få flygere klare til å kunne fly display med denne store fuglen allerede på flydagen på Geiteryggen lørdag 20. august. Mer info om dette vil la seg gjøre kommer i tiden fremover.

Litt fakta om AN-2

Antonov An-2 ( NATO-kallenavn: «Colt» ) er et ukrainsk, tidligere sovjetisk, bruksfly. An-2 var opprinnelig utviklet for bruk som landbruksfly, men har blitt brukt i en rekke roller som blant annet transportfly, ambulansefly og treningsfly. Prototypen fløy første gang 31. august 1947, og biplanet An-2 ble sett på som arkaisk i Vesten. Men til tross for sitt gammeldagse utseende var An-2 på mange måter et svært moderne fly for sin tid, blant annet var vingene utstyrt med slats og elektrisk drevne dobbeltspaltede flaps.
Omkring 5 000 An-2 ble produsert av Antonov. I tillegg ble omkring 1 500 produsert i Kina fra 1957 som Harbin Y-5, og fra 1960 omkring 12 000 i Polen av PZL-Mielec. An-2 er fremdeles i bruk i en rekke land over hele verden, både i militære og sivile roller.

Specifications An-2
General characteristics
Crew: 1-2
Capacity: 12 passengers
Length: 12.4 m (40 ft 8 in)
Wingspan:
Upper wing: 18.2 m (59 ft 8 in)
Lower wing: 14.2 m (46 ft 9 in)
Height: 4.1 m (13 ft)
Wing area: 71.52 m² (769.8 ft²)
Empty weight: 3,300 kg (7,300 lb)
Loaded weight: 5,500 kg (12,000 lb)
Useful load: 2,140 kg (4,700 lb)
Powerplant: 1 × Shvetsov ASh-62IR 9-cylinder supercharged radial engine, 750 kW (1,000 hp)
Performance
Maximum speed: 258 km/h (139 kn, 160 mph)
Cruise speed: 190 km/h (100 kn, 120 mph)
Stall speed: ~50 km/h (26 knots, 30 mph)
Range: 845 km (456 nmi, 525 mi)
Service ceiling: 4,500 m (14,750 ft)
Rate of climb: 3.5 m/s (700 ft/min)
Power/mass: 140 W/kg (0.83 hp/lb)


AN-2 på Geiteryggen | 4 bilder

Facebook Twitter Epost


 Legg inn en ny kommentar

Navn:  *
Kommentar:  *
Kode:  *
 

 Kommentarer (2)

Frode Myrvang - lagt inn 2011-08-13 12:18:16 #2
Gleder meg til å se det i lufta igjen. Så det over Olavsberget da det kom. Vil det bare bli brukt til display og liknende eller vil flyet bli brukt mer aktivt? F. eks rundflyving?

Terje - lagt inn 2011-08-11 23:05:45 #1
Alt er på plass før flydagen. Såfremt værgudene er med oss vil vi få se flyet i action denne dagen!

Bli støttemedlem
Som støttemedlem i Russian Warbirds of Norway er du med på å bidra til å holde foreningens fly på vingene.

Gjenreising.no

Etter storbrannen som rammet RWON i september 2016 ble det opprettet en egen nettsiden. På denne siden kan du lese om veien tilbake etter brannen, samt støtte oss i oppbyggingsarbeidet.

Medlemsflyging
- Jagerpilot for en dag!
- Historisk dobbeldekker!
- Akrobatikkflyging!

Hos RWON har du mulighet til å få bli med i en rekke forskjellige historiske fly.
 
Kommende airshows
Været i Skien
tirsdag
Skyet, 9 °C
Svak vind, 1.8 m/s fra Nordvest.
0 mm nedbør.
Skyet

onsdag
Skyet, 4 °C
Flau vind, 1.1 m/s fra Nordvest.
0 mm nedbør.
Skyet
Flydagen i Skien
Lørdag 13. august 2016 ble siste Flydagen på Geiteryggen arrangert.

Vi kommer tilbake med nærmere info om når neste flydag vil bli arrangert.